GJ Schreef:
——————————————————-
> Alle andere auto's op de markt. De verkoopcijfers
> van Dacia zijn nog steeds niet superhoog, dus
> wordt er niet op prijs geconcurreerd maar op
> andere aspecten van een auto. Er wordt al te vaak
> een denkfout gemaakt dat er alleen op prijs
> geconcurreerd wordt. Als dat echt het
> belangrijkste zou zijn, dan zouden de
> verkoopcijfers van Dacia veel hoger zijn. Op het
> gebied van bijvoorbeeld comfort legt Dacia het af
> tegen de meeste andere (en duurdere merken). Dus
> daar verliezen ze het van de concurrentie, maar
> kennelijk is dat voor heel veel kopers toch
> belangrijker dan de prijs.
Inderdaad, wat jij zegt herken ik mezelf in.
Ik heb indertijd ook een MCV gekocht omdat ik
1 - het best een mooie wagen vond
2 - hier en op Ger's site indertijd niks anders dan “toppie” berichten voorgeschoteld kreeg
3 - de prijs uiterst verledelijk is
Nu rijd ik er 2 jaar in deze zomer en alles blijft toch 2strijdig aanvoelen.
Vandaag kan ik denken “Rijd best goed, ruimte op overschot, goedkoop, zit op wat er op moet zitten, …. enz … dus als deze MCV z'n tijd gehad heeft toch maar terug uitkijken voor een andere Dacia”
Maar als ik dan enkele dagen verder ben en zie dat er in de Corrola Verso meer beenruimte is voor de kinderen achteraan, achterste zetels gekanteld kunnen worden (ideaal voor slapende kinderen in hun stoeltje tijdens een urenlange rit !!) of als ik de zetels, het zitcomfort ervaar in m'n schoonbroer z'n Megane Scenic …. tja dan denk ik “ Ik ben verdomme 40 jaar, nu mag ik toch wel een beetje comfortabeler beginnen zitten in m'n wagen. Ook al kost dat wat meer.Volgende keer toch maar eens kijken en tellen wat en hoe als ik ook voor een Scenic, Zafira, Touran Corrola Verso, … zou gaan”
Nu zullen er straks of morgen wel zijn die komen zeggen dat ze de 40 al ver gepasseerd zijn en "prima" zitten in hun MCV en dat is goed voor hen hè !
Maar ik vraag me dan af hoe ze zouden reageren als ze na een ritje op-en af de kust (paar uurtjes rijden) in een Scenic opeens in hun MCV worden gedropt ? Zouden ze dan nog steeds zeggen dat hun MCV "toppie" zit?
Ik bedoel maar, er IS een verschil en dat verschil wordt heus niet enkel gemaakt door het gebruiken van "oudere" Renault onderdelen of technieken hoor, men wil ons dit enkel maar wijsmaken dat dat de enige reden is dat Dacia goedkoper is.
Dacia maakt 1 grote fout in hun succesverhaal en dat is dat ze op comfort net iets teveel besparen onder de noemer dat het luxe is.
En dat zou hun in de toekomst kunnen zuur opbreken want ik zou wel eens willen zien hoeveel van de huidige Dacia rijders er binnen 8 jaar opnieuw kiest voor hetzelfde merk eens ze ondervonden hebben wat “een Dacia” nu eigenlijk inhoud?
Door nu net iets teveel te besparen op comfort zou het wel eens heel goed kunnen zijn dat de huidige Dacia rijders niet meer zo happig gaan zijn om opnieuw in een Dacia te stappen als hun huidige wagen versleten is.
Tenslotte zijn we allemaal (toch bijna allemaal) geen jeugdigen meer en stelt een mens op een bepaald moment in z'n leven comfort op prijs.