Waarom Dacia

• ger 52

value for money.In een Duster zit je als een vorst, rijdt heerlijk.

5 jaar garantie, goede maar eenvoudige bouwkwaliteit

Perfecte internationale Renault service organisatie.

Heeft deze auto eigenlijk wel een concurrent?

Maar geen appels met cirtoenen vergelijken zoals een Duster met een Outlander

• Frank

Misschien overkomt je hetzelfde als mij, wanneer je een proefrit gaat maken.

Ik heb namelijk een proefrit gemaakt in de goedkoopste versie van de Sandero, en ik kan je verzekeren dit is dus echt back to basic.

Maar rijden deed hij super, en mijn wederhelft die altijd achterin zit was ook zeer te vreden.

Dus na de proefrit was ik zo overtuigd dat ik meteen een koopcontract op heb laten stellen voor een Sandero Ambiance met airco.

De levertijd zou 8 weken bedragen dus komende week zou het zomaar eens kunnen gebeuren dat ik een echte Daciast wordt.

Ik hoop het wel want wachten duurt lang.

Zo zie je maar dat het in 1 keer heel snel kan gaan met je beslissing.

Groeten

Frank

• GJ

Kijk naar de verkoopcijfers en je ziet dat Dacia meer dan genoeg concurrenten heeft. De meeste kopers kijken niet alleen naar de prijs.

• ger 52

welke concurrenten?

• toine60

Landrover????

• GJ

Alle andere auto's op de markt. De verkoopcijfers van Dacia zijn nog steeds niet superhoog, dus wordt er niet op prijs geconcurreerd maar op andere aspecten van een auto. Er wordt al te vaak een denkfout gemaakt dat er alleen op prijs geconcurreerd wordt. Als dat echt het belangrijkste zou zijn, dan zouden de verkoopcijfers van Dacia veel hoger zijn. Op het gebied van bijvoorbeeld comfort legt Dacia het af tegen de meeste andere (en duurdere merken). Dus daar verliezen ze het van de concurrentie, maar kennelijk is dat voor heel veel kopers toch belangrijker dan de prijs.

• Mark

GJ Schreef:

——————————————————-

> Alle andere auto's op de markt. De verkoopcijfers

> van Dacia zijn nog steeds niet superhoog, dus

> wordt er niet op prijs geconcurreerd maar op

> andere aspecten van een auto. Er wordt al te vaak

> een denkfout gemaakt dat er alleen op prijs

> geconcurreerd wordt. Als dat echt het

> belangrijkste zou zijn, dan zouden de

> verkoopcijfers van Dacia veel hoger zijn. Op het

> gebied van bijvoorbeeld comfort legt Dacia het af

> tegen de meeste andere (en duurdere merken). Dus

> daar verliezen ze het van de concurrentie, maar

> kennelijk is dat voor heel veel kopers toch

> belangrijker dan de prijs.

Inderdaad, wat jij zegt herken ik mezelf in.

Ik heb indertijd ook een MCV gekocht omdat ik

1 - het best een mooie wagen vond

2 - hier en op Ger's site indertijd niks anders dan “toppie” berichten voorgeschoteld kreeg

3 - de prijs uiterst verledelijk is

Nu rijd ik er 2 jaar in deze zomer en alles blijft toch 2strijdig aanvoelen.

Vandaag kan ik denken “Rijd best goed, ruimte op overschot, goedkoop, zit op wat er op moet zitten, …. enz … dus als deze MCV z'n tijd gehad heeft toch maar terug uitkijken voor een andere Dacia”

Maar als ik dan enkele dagen verder ben en zie dat er in de Corrola Verso meer beenruimte is voor de kinderen achteraan, achterste zetels gekanteld kunnen worden (ideaal voor slapende kinderen in hun stoeltje tijdens een urenlange rit !!) of als ik de zetels, het zitcomfort ervaar in m'n schoonbroer z'n Megane Scenic …. tja dan denk ik “ Ik ben verdomme 40 jaar, nu mag ik toch wel een beetje comfortabeler beginnen zitten in m'n wagen. Ook al kost dat wat meer.Volgende keer toch maar eens kijken en tellen wat en hoe als ik ook voor een Scenic, Zafira, Touran Corrola Verso, … zou gaan”

Nu zullen er straks of morgen wel zijn die komen zeggen dat ze de 40 al ver gepasseerd zijn en "prima" zitten in hun MCV en dat is goed voor hen hè !

Maar ik vraag me dan af hoe ze zouden reageren als ze na een ritje op-en af de kust (paar uurtjes rijden) in een Scenic opeens in hun MCV worden gedropt ? Zouden ze dan nog steeds zeggen dat hun MCV "toppie" zit?

Ik bedoel maar, er IS een verschil en dat verschil wordt heus niet enkel gemaakt door het gebruiken van "oudere" Renault onderdelen of technieken hoor, men wil ons dit enkel maar wijsmaken dat dat de enige reden is dat Dacia goedkoper is.

Dacia maakt 1 grote fout in hun succesverhaal en dat is dat ze op comfort net iets teveel besparen onder de noemer dat het luxe is.

En dat zou hun in de toekomst kunnen zuur opbreken want ik zou wel eens willen zien hoeveel van de huidige Dacia rijders er binnen 8 jaar opnieuw kiest voor hetzelfde merk eens ze ondervonden hebben wat “een Dacia” nu eigenlijk inhoud?

Door nu net iets teveel te besparen op comfort zou het wel eens heel goed kunnen zijn dat de huidige Dacia rijders niet meer zo happig gaan zijn om opnieuw in een Dacia te stappen als hun huidige wagen versleten is.

Tenslotte zijn we allemaal (toch bijna allemaal) geen jeugdigen meer en stelt een mens op een bepaald moment in z'n leven comfort op prijs.

• ger 52

Laat iemand mij uitleggen waarom de Duster Laureate geen confort heeft vergelijkbaar met anderen.

Blijft echt value for money en dat was mijn belangrijkste argument

• HenkM

Oeps, leuk betoog maar hier de praktijk:

Van een Laguna naar een MCV 7p leek 3 jaar geleden behelpen maar integendeel: bakken ruimte voor een betaalbare prijs.

Nu na 3 jaar lekker rijden in een MCV wordt deze vandaag vervangen door een Duster.

NIET omdat het concept niet bevalt maar omdat het gebodene (voor ons) ruim voldoende is.

Na 3 jaar was de afweging: inruilen of oprijden. Inruil op MCV of Duster was gelijk dus kijken wat vind je leuk. De Duster won aangezien 7p en de gebodene ruimte in de Duster voor ons voldoende is en 7p niet meer belangrijk (anders was er gewoon een nieuwe MCV gekomen) Qua model een winner voor de Duster.

Qua afschrijving lekker simpel. In harde Euri's een fractie van een Laguna b.v. (ofschoon het percentueel veel lijkt).

Ik raak de 50 qua leeftijd en vindt het comfort van de Dacia ook op de langere trajecten uitstekend en NIET onderdoen voor andere auto's (persoonlijke ervaring natuurlijk).

Qua comfort heb ik de laatste 3 jaar me uitstekend gevoeld in de MCV. Qua "gadgets is het misschien wat minder maar die lijken leuk en voegen m.i. niets toe (behalve als er wat aan komt dan spek je de dealer).

Oh ja, af en toe ben ik “gezegend” om in auto's te rijden die een veelvoud kosten van een Dacia. Nu komt dus na inruil een tweede in de vorm van de Duster. Noem mij maar “oud en gek”.

• Mark

HenkM,

goed voor jou dat je geen verschil lijkt te ervaren tussen het Dacia-comfort en het comfort in wagens die een veelvoud kosten.

Ik vind dat je overduidelijk een gemis ervaart als je na enkele uren in een Scenic gereden hebt en dan in de MCV stapt (ik praat enkel over MCV, nooit met andere Dacia gereden).

De gadgets die je aanhaalt kunnen mij ook gestolen worden, zijn leuk maar zeer zeker niet nodig.

Maar daar wringt nu net het schoentje tussen mijn en vele andere meningen denk ik. Ik bedoel geen gadgets maar zitcomfort om iets te noemen.

Ik denk dat Dacia er de laatste jaren net iets te hard heeft op gehamerd, op dat “Luxe-grapje”. Ik vrees dat de mensen die een Dacia rijden niet meer het verschil kennen tussen luxe en comfort.

Men scheert comfort nogal vlug over dezelfde kam als luxe terwijl daar toch een verschil in is.

Daar zijn, denk ik, 3 mogelijke redeneringen voor:

1 men “verontschuldigt” zo onwetend het gemis en door dit zo te bekijken voelt men zich al dadelijk beter.

2 men is zo opgegaan in de Dacia-hype die hier en op Ger's site werd gelanceerd zodat men de tekortkomingen niet meer kan/wil zien, ervaren, aanvaarden, …. En dat is, denk ik, de grootste reden als ik hier zie dat er sommigen bijna klaar komen als ze nog maar denken aan het woord “Dacia”.Sommigen zie ik zelfs bekwaam om te stoppen elke keer ze een Dacia tegenkomen om samen een koffietje gaan te drinken en het merk te bewieroken …

3 ik heb het nogmaals gezegd, ofwel zijn wij Belgen kritischer dan NL'ers.

Is Dacia een slechte wagen? Volmondig NEEN!

Maar ze besparen veel te hard op comfort.

Vb, ik had liever, veeeeeeeeeeel liever een beter zitcomfort gehad dan die achterlijke spiegelontdooing… wat ben ik daar nu mee in Godsnaam?

Dat gebruiken we enkele weken per jaar maar de zetel blijven we wel iedere dag in zitten?!

Btw : ik beschouw die spiegelontdooing nu eens als echte ( en dus onnodig) luxe.