One-touch raambediening

  • PD3JCW

    Je kon bij renault een one-touch schakelaar bestellen voor in de daas, maar deze worden niet meer geleverd…. heeft iemand al eens bekeken wat er nu in die schakelaar zit ? ik bedoel, dit moet na te bouwen zijn.

    Misschien dat iemand foto's of zo van de binnenkant heeft, zodat ik een idee heb wat voor printje of kontakten erin zitten ?!

    groet Harrie

  • Jubbels

    Zit daar ook al een tijdje over na te denken.

    Ik denk dat er in de schakelaar een stroombegrenzer zit. Als de ruit helemaal dicht is blokkeert het motortje waardoor de stroomsterkte toeneemt. De schakeling zal dan de spanning onderbreken.

    Als je het schema hebt hiervan is het inderdaad na te bouwen, maar ja, waar vind je dat schema?

    Ik heb het aansluitschema van deze schakelaar, er zitten 2 relais in (voor links- en rechtsom draaien) maar het electronisch gedeelte wordt voorgesteld door een transistor. Niet bruikbaar dus.

    Het betreft schakelaar 734, de schakelaar 133 is voor de passagier, dus zonder one-touch.

    Ruitschakeling

  • HenkM

    Kijk ook eens hier naar commentaar no. 3

    No.3

    Ik ben de (gelukkige) eigenaar van zo'n schakelaar. Het ding zit degelijk in elkaar “gegoten / geplakt”. Als het kapje gedemonteerd is zie je alleen een printplaatje met 2 membraan switches. De eigenlijke schakeling zit onderhuids.

    Aangezien ik het kapje ga proberen te vervangen door een Duster-kapje is slopen voor mij geen optie en ik vraag me af of hier net als bij veel andere elektronica de componenten onherkenbare zijn gemaakt (om reverse engineering te voorkomen).

    De opmerking van Jubbels is correct, de schakeling is tevens voorzien van een begrenzing om af te schakelen bij overbelasting of blokkering. Dit kan natuurlijk middels electronica maar ook door bimetalen relais contacten.

  • PD3JCW

    Werkt dit knopje met doordruk contacten of moet je de toets een paar seconden ingedrukt houden om de one-touch te activeren, ik weet namelijk dat MAXIM een ic heeft voor de “stroom begrenzing”, daar zal ik de Datasheet eens van opzoeken.

  • PD3JCW

    het is niet MAXIM maar FAIRCHILD semicondutors, de FAN8903. Ik ben nu de datasheet aan het bestuderen !

  • HenkM

    Het zijn membraan schakelaars.

    Aantippen en het raam loopt geheel open of dicht. Wat langer vasthouden en het raam stopt bij loslaten (werking gelijk aan standaard schakelaar).

  • PD3JCW

    Er is dus al iemand in roemenie die losse kastjes heeft die je achter op je schakelaar kan klikken, ik heb hem een mailtje gestuurd.

    zie halverwege deze pagina: http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=105.0

  • bernaa

    Ooit heb ik op een Dacia-site een schema gezien en ook een bestelnummer van een one-touch schakelaar.

    Deze zaten volgens dat verhaal in oudere types en waren zo uitwisselbaar.

    Ik vond ze echter toen te duur voor dat beetje extra gemak en ook had ik zo iets van “als ik al deze dingen achteraf in ga bouwen dan had ik beter gelijk een duurdere/luxere auto kopen”.

  • HenkM

    Dat is i.i.g. goed nieuws. Mocht het ombouwen van het kapje mislukken ben ik natuurlijk enorm geïnteresseerd. Mogelijk dat meer mensen hier vrolijk van worden (:P) .

    Ik hoop dat jouw Roemeens beter is als als dat van mij ;) .

  • Jubbels

    Het is geen Roemeens Henk, het is Servisch.

    Hier is de vertaling met google translate: (stonecole translation!!)

    —————————————————————————————————————-

    LOGA2 een machine ontworpen om de verhoging en het verlagen van ramen in auto's of het beheer van het dakpaneel (zonnedak controle). Ze zijn erg gemakkelijk te bouwen tussen de bestaande window knoppen en connectoren die leiden tot elektromotoren aan het raam rijden.

    Automaat heeft dezelfde basisfuncties en distributie lijnen alsook de fabriek van Renault gepulseerd knop om het venster te bouwen in de Renault Logan te verhogen.

    Kenmerken:

    Impulse-controle (korte druk op het raam wordt verhoogd (verlaagd) tot het einde en ik was gestopt),

    -Opslaan van de belasting (de belasting kunt besparen u een venster te stoppen)

    Reset het geheugen te laden (load opgeslagen kan terugkeren naar de oorspronkelijke waarde)

    Normaal-controle (lange bedrijf het venster beweegt zolang de toets wordt ingedrukt. De ontspanknop, stopt het raam)

    -Time Protection (maximale arbeidstijd machine in een cyclus is beperkt tot 7 seconden)

    -LOGA2 is gepland om te werken bij el. installatie van DC 12V (14.3V) en kan worden beheerd met de werken motorvermogen tot 13 ampère.

    -In verband met de automaat LOGA1 kan worden bereikt door ambtshalve een venster na het afsluiten van de centrale vergrendeling.

    Het toestel wordt geleverd per e-mail en betalen bij aflevering.

    Prijs 2500din + verzendingskosten

    —————————————————————————————————————————————–

    2500 servische dinar is ca € 24,00