In mijn berekening wordt iig rekening gehouden met het meerverbruik bij LPG () .
We moeten voor ogen houden dat het niet eens om zozeer het omslagpunt gaat, maar nog veel meer om het aantal jaren dat je van plan bent om in een LPG-Dacia te gaan rijden. Dan heb ik het dus over het totaal aantal kilometers. Of het omslagpunt nu op 13000/14000/15000 of 16000 ligt: als je 100.000 kilometer op LPG rijdt over 4/5/6/7 jaar bespaar je écht duizenden euro's. Hoge LPG prijzen van dit moment doen daar niet veel aan af, prijsverschil tussen benzine en LPG en benzine blijft op ongeveer hetzelfde peil.
Sjaak
OK even de rekensom naast elkaar.
En dan even voor in totaal 70000 km, dat is hetgeen ik inmiddels gereden heb met mijn MCV 1.6 16V in 4 jaar tijd
Kosten Benzine
70.000 : 13 (verbruik dus 1 op 13 ) = 5384 liter x 1.60 (was iets goedkoper, in nu iets duurder) = € 8614
Wegenbelasting is 16 kwartalen x €137 = € 2192
Totaal = €10806
Kosten LPG
En dan ook voor in totaal 70000 km, dat is hetgeen ik inmiddels gereden heb met mijn MCV 1.6 16V in 4 jaar tijd
Aanschaf LPG installatie = €2000
70.000 : 10 (vrbruik gemiddeld 1 op 10 ) = 7000 liter x 0.60 (was goedkoper, is nu duurder) = €4200
Wegenbelasting 16 kwartalen x 191 = €3056
Totaal = €9256
VOORDEEL LPG t.o.v. BENZINE is € 1550
Wat hier niet inzit zijn de meerkosten qua onderhoud voor LPG, maar dat is niet het verschil wat er nu al is.
Ook de kosten voor benzine en LPG zijn natuurlijk aan verandering onderhevig. Maar al met al is dit het kostenplaatje zoals ik het zie.
Rij je die afstand in 2 jaar is de rekensom wel anders, maar nog steeds in het voordeel van LPG
Groetjes, en rij voorzichtig allemaal
Arno
Bij het verhaal van Arno klopt het rekenkundig allemaal uiteraard, maar één kanttekening daarbij. Arno gaat uit van een extra verbruik bij LPG t.o.v. benzine van 30%. Dat is te ver boven de gestelde norm. Volgens mij … wordt er algemeen uitgegaan van een meerverbruik bij LPG van tussen de 15-20%. Als ervaren LPG rijder kan ik dat percentage meerverbuik beamen. Het rekenplaatje van Arno schuift dan een stuk op richting LPG. Maar nogmaals: google eens op "vergelijk benzine lpg diesel" en je hoeft het niet eens zelf na te rekenen. LPG kan al heel gauw uit, wel wat jaren in de auto blijven rijden. Om te dieselen (meerprijs €4000!! bij Dacia Sandero ) moet je de aardbol heel wat keren rondrijden.
Sjaak
Ik rijd een volvo 240 polar uit 1993 met een LPG-G3 installatie, het is een zeer veilige luxe en confortabele auto.
Tot mijn ergernis constateer ik dat de LPG prijs in 2 jaar tijd verdubbeld is ! dit is echt te ranzig voor woorden.
We zijn van 43c naar 85c gegaan. daarnaast betaal ik ook nog een 100euro per maand aan wegenbelasting.
We worden gestraft omdat we met de schoonste brandstof rijden. Als we zo doorgaan is lpg rijden helemaal niet meer interessant.
de regering moet juist LPG rijders belonen milieu is tegenwoordig toch het stokpaardje, dit is in de prijzen anders niet te merken.
als we niet in grote getalen tegengas gaan geven dan wordt LPG rijden te duur !!
Dat is ook zo Henk. Arno ging echter uit van een meervebruik van 30% bij LPG, dat is veel te hoog, jij geeft dat ook aan. Arno's rekensom is dus te negatief voorgesteld, LPG rijden is voordeliger dan Arno in de eigen rekensom voorstelt. Behalve dat meervebruik% klopt zijn rekensom wel. Nogmaals: reken maar uit dat het gauw uitkan als je wat jaren in dezelfde auto rijdt!
Sjaak
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?