Gold cruisecontrol en koppelingbeveiliging

• delly

Beste forumleden,

Ik rijd sinds kort in een Dacia logan mcv met achteraf gemonteerde Gold cruisecontrol.

Wat mij verbaast is dat de cruisecontrol niet af-slaat indien de koppeling wordt ingetrapt.

Dit was bij al mijn vorige auto's wel het geval.

Is dit normaal of moet ik ermee terug naar de dealer?

• Avaka

Nee, is niet normaal.

• EvertK

Schakelaar op koppeling hoort erin te zitten. Zonder meerprijs!

• Jubbels

Waarom zou een koppelingsschakelaar storingsgevoeliger zijn dan een remschakelaar?

Om een loeiende motor te voorkomen zou ik zeker een schakelaar laten monteren.

• delly

De remschakelaar is af fabriek gemonteerd en in het ontwerp meegenomen. (zit in elke auto)

De storingsgevoeligheid van de koppelingsbeveiliging zit hem in het feit dat een niet originele koppelingsschakelaar gemonteerd wordt op een bewegend onderdeel waarop geen plek is gereserveerd om zo'n schakelaar te plaatsen.

Volgens de dealer is er een grote kans dat deze dan “aan de wandel” gaat of dat je hem er per ongeluk vanaf stoot met je voet met alle gevolgen van dien.

Het is misschien ook wel een kwestie van wennen.

Het is mij nu 1 keer overkomen dat de motor ging loeien (omdat ik het niet wist) en daarna nooit meer.

• Avaka

De koppeling beveiliging is een veiligheids voorziening. De naam zegt het al. Een CC zonder een koppeling beveiliging is potentieel gevaarlijk. Die hoort er gewoon op te zitten.

Je dealer vertelt onzin.

• delly

koppelingbeveiliging is optioneel

zie: http://www.vanhemert.info/phocadownload/cruisecontrol/cm25.pdf

• Avaka

Laat ik het anders zeggen:

Zou je met een auto willen rijden waar geen handrem in zit?

Heeft je dealer je van te voren verteld dat hij de koppeling beveiliging niet ging aansluiten?

Deze functie zit er standaard op. Hij moet alleen aangesloten worden. Je hebt een forse investering gedaan. Nu mis je een belangrijke voorziening.

Ik wist het wel.

• EricNL

Koppelschakelaar mag je inderdaad gevaar nooit weglaten. Als de koppelingschakelaar niet gemonteerd is en je moet opschakelen als je cruise control aan staat fikt je koppeling er zo uit. Ik weet niet wat je dealer zich in zijn hoofd haalt. Als hij pertinent weigert je van dienst te zijn zou ik hem desnoods zelf monteren. Volgens mij moet bij de “inleer procedure” de koppelingschakelaar ook bevestigd worden, heb ik het mis of niet?

Volgens mij moet misschien het dealerschap van deze garage maar ingetrokken worden. Als je met een kluitje in het riet gestuurd word, tsja, ik wil maar zeggen dat ik het echt niet vind kunnen. Het belangrijkste is nog wel dat zij hun poot stijf lijken te houden. Uit hun verhaal blijkt natuurlijk dat hun niets te verwijten is he..

• jdisloo

Heb afgelopen woensdag mijn cruise control laten inbouwen in mijn Dacia Duster 1.6-16v LPG3 door Marcel van Car profession.

Dat is netjes en perrfect gedaan zo wel op mijn koppelings pendaal als op mijn rempendaal reageert de cruise control je voelt meteen dat het opgeheven wordt.

daarna op het geheugen knopje drukken en je voelt meteen de versnelling naar de ingestelde snelheid.

Wat een geweldige uitvinding gebruik het elke dag voor woon werk verkeer.