Gold cruisecontrol en koppelingbeveiliging

• mcvjournaal

Gelukkig hebben alle Dacia's tegenwoordig ABS, dus blijft de auto bestuurbaar…. (tu).

Zolang je kijkt en stuurt naar waar je oorspronkelijk naar toe wilde, loopt het hopelijk met een sisser af…. B)

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Avaka

Een CC is een heel goede investering. Deze verdient zichzelf ook terug. Niemand heeft een vaste voet. Juist het constant beroeren van je gaspedaal (hoe licht ook) verhoogt het verbruik enorm. Als je het nieuwe rijden wilt toepassen is een CC onontbeerlijk. Een CC geeft ook heel veel rust. Juist omdat je op een constante snelheid rijdt heb je meer overzicht over het verkeer, Je bent eerder geneigd om je aan te passen aan de gemiddelde snelheid. De neiging om even snel in te halen is veel minder. Go with the Flow. Op mijn Daas zit een CC en ook op mijn zakelijke auto. Ik gebruik het constant en veelvuldig. Ook op korte ritjes. Zelf wil ik nooit meer zonder.

• Barrabas

En in België is dat al helemaal nutteloos.Zelfs de snelwegen zitten dicht ook buiten de spits.Rechtervak wisselend met vrachtwagens,steeds inhalen en linkervak steeds variërend tussen 90 en 130 km/uur en meer.Constant gas minderen en bijgeven,zelfs gevaarlijk zo een CC zonder koppelingswitch,met drie knoppen lijkt het stuurwiel ook al een flipperkast.Voor dat geld,heb dan nog over,laat ik liever de motor optunen tot 120 pk of meer.En ja naar Lissabon of Bukarest kan dat nuttig zijn maar dat doe je ook niet elke dag.

• LED-Lightning

Met hogere benzineprijzen is de besparing van het installeren van een cruise control zelfs nog hoger en heb je de kosten daarvan er alleen maar sneller uit…

Ik heb zelf geen cruise control, en ga het ook niet meer (laten) installeren in mijn Stepway, maar in mijn volgende auto zit gelukkig wel weer cruise control. Ik heb het gemist!

• LED-Lightning

U vraagt, wij draaien…

Let op, dit is een fictief voorbeeld met daarin de aanname dat je met een cruise control inderdaad een gunstiger verbruik hebt, puur om aan te tonen dat bij hogere benzineprijzen je de inbouw van een cruise control er eerder uit hebt. Ik heb een aantal dingen afgerond volgens de algemeen geldende regel.

Stel: je rijdt 1600 km per maand met een Dacia Sandero Stepway die 7.8 liter per 100 km verbruikt (dit is mijn gemiddelde). Dit zonder cruise control.

Dat houdt dan in dat je 7.8*16=124.8 liter verbruikt per maand.

Benzine kost hier op dit moment ongeveer 1.62 Euro per liter.

Totale kosten per maand bij dit verbruik: 202.18 Euro

Laten we aannemen dat met cruise control het verbruik 7.6 liter per 100 km wordt, dus 0.2 liter op 100 km besparing. Dit is puur even een aanname.

Dit zou een besparing betekenen van 3.2 liter per maand. Dit is dus een besparing van 3.2*1.62=5.19 Euro (afgerond) per maand.

Als de cruise control 599 Euro zou kosten, doe je er dus grofweg 599/5.19=115 maanden over om dit eruit te halen. Dit is iets meer dan 9 en een half jaar.

Stel dat de benzineprijs 10 cent per liter lager zou liggen, 1.52 Euro dus:

Dan bespaar je 3.2*1.52=4.85 Euro per maand

Weer uitgaande van een prijs van 599 Euro voor de cruise control, doe je er dus afgerond 124 maanden over om dit eruit te halen. Dit is ongeveer 10 jaar en 3 of 4 maanden.

Dit betekent dus dat met een hogere benzine prijs in dit fictieve rekenvoorbeeld je er 9 maanden korter over doet om de kosten van inbouw van de cruise control eruit te halen.

• HenkM

Dat is het zelfde als mensen op gas gaan rijden dat duurt ook 4 jaar voordat je eindelijk iets bespaard.

Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal gereden km's per jaar en kan niet zomaar gesteld worden (td) .

• jdisloo

Ik rij nu een paar weken met een CC en het bevalt mij prima.

Ik hou mijn verbruik via www.autoverbruik.nl bij en kom tot de conclusie dat ik toch zuiniger rij en veel rustiger. en vind dit dus geen overbodige luxe.

In mijn Dacia Duster zat trouwens al een koppelings schakelaar dus Marcel van het Loo had die schakkelaar die bij de CC werd geleverd niet nodig.

Ik rij ongeveer 30.000 kilometer per jaar en heb dus ook op LPG3.

Wisten jullie dat als je lid word van de Daciast club dat je bij Marcel korting krijgt van 10%.

met vriendelijke groet,

jdisloo

• Avaka

Met een CC haal je al snel een besparing van 5 á 10%.

Ja ja, dat had je niet verwacht natuurlijk.

• Avaka

Even een quote van een bezuinigings site:

"Een cruise control kan de snelheid van de auto veel beter constant houden dan dat zelfs een geoefende bestuurder dat kan.

Een gelijkmatige snelheid is beter dan telkens afremmen en weer optrekken (hoe zachtjes ook) omdat afremmen en weer optrekken veel

meer energie kost dan het handhaven van een constante snelheid".

• Barrabas

(tu) Inderdaad Cornelis en Webmaster.Amerikanen rijden al vanaf WWII standaard met een CC en dat is niet vanwege het verbruik daar,integendeel een doorsnee benzine slikkende achtcilinder is niet niks.Dus daar is het allemaal begonnen vanwege het comfort op van die oerlange eindeloze wegen tot in de hemel of hel.En dat precies hebben we hier niet meer,als je twee km ver bent zit je al in een file.Wil ook wel van dat gebak komen proeven of koek met koffie,saluté :)