Vooraf: ik heb niet de intentie om mij inhoudelijk in de discussie te mengen. Er is echter één element wat ik graag voor eens en voor altijd recht wil zetten.
De site is nooit ontstaan of opgezet om daar geld aan te willen verdienen. Het is begonnen omdat ik het onderwerp erg leuk vond en omdat het mij de kans gaf een aantal dingen online uit te proberen wat we inmiddels kennen als ‘social media’ (wat in 2007 nog helemaal niet bestond).
Wat er wél is gebeurd: ik wist vanaf medio 2009 dat ik door reorganisaties werkeloos zou gaan worden. Als je enerzijds je baan dreigt te verliezen en anderzijds een dagtaak hebt aan het runnen van een succesvol hobby project, is het een logische vraag of je van dat onbetaalde werk ook betaald kunt maken. Dat kun je vertalen als ‘er een slaatje uit proberen te slaan’, maar verlies van baan en inkomen zet dit -denk ik- in een iets ander perspectief.
Het was niet alleen een serieuze poging om een boterham te blijven verdienen. Het was ook gewoon bedoeld om de site te laten voortbestaan. Het zou ondenkbaar zijn geweest om zonder werk tegelijk een dagtaak te spenderen aan de site. Als ik die poging niet had gedaan, had ik per definitie moeten stoppen met de site.
Dat ik toen zonder werk zou komen te zitten heb ik nooit hardop willen roepen. Ik had er geen behoefte aan om ‘zielig’ te worden gevonden en concentreerde mij liever op positieve uitdagingen dan negatief sentiment. Ik begrijp ook dat het voor sommigen als ‘geldgraaien’ overgekomen kan zijn, want dat belangrijke aspect van de waarheid wilde ik toen zelf graag privé houden.
Het is inmiddels allemaal al lang geschiedenis. Het gaat bijzonder goed met mij en mijn gezin: ik ben hard aan het werk als Manager Social Media, alleen niet voor Dacia/Renault. Ja, ik heb nog steeds m'n trouwe Dacia Logan MCV: elk woord dat ik ooit over Dacia heb geschreven (en dat waren er nogal wat) staat nog immer als een huis. Net als sommigen van jullie mis ik de site soms stiekem ook nog wel. Want het was een onwaarschijnlijk leuke periode waarin ongelofelijk veel leuke dingen zijn ontstaan en gebeurd. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet geheel zonder emotie aan de Derde Dacia Meeting terugdenken. Wat ik ook weet, is dat dit nooit meer op zo'n zelfde manier terug kan komen. Het was toen, het moment: een ontwikkeling in die tijd. Alle geweldige herinneringen die daarbij horen zal ik altijd blijven koesteren.
Veel fijne, maar bovenal veilige kilometers gewenst allemaal ;-)
Groetsel,
Ger
P.S: @Ben58: Ik weet dat er een tweede ‘Ger’ -en zelfs een derde, geloof ik- op dit prikbord actief is geweest. Die reactie waar jij het over had, kwam in ieder geval niet van mij.