Ik lees hier met verbijstering sommige posts.
Blijkbaar is Dacia dus toch een “marginaal” merk in NL? En ik die altijd dacht dat NL net een van de beste landen was voor Dacia?
Hier in BE is Dacia ook enige tijd met een twijfelende blik bekeken geweest en nu nog maar dan bij de jongeren (wat ik trouwens best kan begrijpen de jeugd denkt aan flitsende wagens waarmee ze indruk kunnen maken) .
Dacia is BE binnengekomen met z'n Logan en dat was inderdaad een hèèl raar autootje dat plotseling tevoorschijn kwam
Nadien was er de MCV die al iets aannemelijker was, maar nog niet “dat”. De MCV heeft Dacia wel doen opmerken.
De MCV phase 2 heeft deuren geopend, plots zag je de MCV meer en meer voorbij rijden.
Sandero en Stepway zijn in BE eigenlijk relatief grijze muisjes, je ziet ze maar ze zijn niet echt populair te noemen bij het doelpubliek.
En dan was er de Duster. Die wagen heeft Dacia op de kaart gezet in BE.
Van het gewone volk (dus geen directeurtjes of ander hoge pieten) zijn er tegenwoordig nog maar weinigen die Dacia niet kennen en zeker geen die Dacia “prul” of budget noemen.
Duster is tot op heden nog steeds de meest verkochte SUV in BE !
Je kan geen straat in of uitrijden of je ziet een Duster.
Duster heeft bij ons in BE Dacia als het ware uit de marginaliteit getrokken. Niemand die ik ken kijkt nog neer op Dacia. Integendeel zelfs, iedereen zegt hetzelfde “ je hebt al die luxe niet nodig”.
Mensen met toch wel een zekere levensstijl die iets hoger ligt dan het gemiddelde zeggen zelfs dat ze een Dacia overwegen of gewoonweg er een kopen;
Waar ligt dan toch het verschil tussen NL en BE?
Bij de dealers is Dacia helemaal geen “door de strot geduwd merkje”. In de Renault garages hier heeft Dacia een even prominente plaats als Renault en de verkopers laten je met alle plezier de Dacia zien en (in mijn geval) zei de verkoper volledig ga voor de Dacia.
We hebben zelfs enkele Dacia garages in BE.
Is het dan toch de manier van marketing? Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de reclamecampagnes in NL maar vroeger ( in de tijd van Ger's site) waren de reclames omzeggen identiek.
Of, en niemand hier moet dit persoonlijk opvatten, is het toch waar wat men zegt : dat een Belg nederiger dan een Nederlander. Een Belg is nuchterder is.