Dagrijverlichting

• HenkM

Ik heb ze besteld bij lzparts in Duitsland.

Afhankelijk van de uitvoering €70 / €76 (zonder / met auto dim functie). Prijs is excl. verzendkosten en storing op de radio. Als je je aanmeld bij Dustercommunity.de krijg je nog wat extra korting.

• Adriaan

Het is extra verlichting en wordt, als je de officiële set koopt met houders, onderin de gril geplaatst net boven de beschermplaat.

De leds branden wanneer de verlichting is uitgeschakeld / de stadslampen aan zijn. Bij dimlichten inschakelen gaan ze uit.

Ik heb ze (aanbieding) voor 219 euro laten plaatsen.

• Barrabas

Adriaan hoe je leds geschakeld zijn weet ik niet.

Maar in Belgie is het verboden om met stadslichten alleen te rijden,alleen samen met dimlicht,dus ook geen leds en stadslicht tegelijk.

Bij mij branden ALLEEN de leds (dezelfde set) en geven geen storing op de radio of wat anders,ook niet op mijn zendapparatuur.

Mijn schakeling is als volgt: drie draden uit het regelkastje.

1.Positief van de leds zelf rechtstreeks aan de batterij en is afgezekerd (batterij is één grote condensator,afvlakken storingen)

2.Negatief ook rechtstreeks aan de de batterij en zeker niet aan de carosserie.

3 de Commando draad. Aangesloten op de stroomvoerende draad van het stadslicht of standlicht zoals wij dat hier noemen.

Het regelkastje heb ik geplakt op het deksel (met velcro) van de grote zwarte zekeringsdoos rechts vooraan de motor naast de batterij.

De bedrading ligt volledig tegen het voorfront nog voor de radiator en loopt mee met de aanwezige bedrading naar het regelkastje.

Bij meer dan 13,… Volt draaiende motor gaan de leds branden.

Bij het aanzetten van de stadsverlichting gaan de leds uit.

Bij het uitzetten van de motor blijven de leds nog even branden tot de batterijspanning is gezakt onder de 13,..Volt.

Handig bij het uitstappen maar je moet dan wel vlug zijn :)

• HenkM

Ook hier in Nederland is het verboden om DRL's te voeren i.c.m stadslicht (parkeerlicht) en/of dimlicht.

• Tazteam

HenkM Schreef:

——————————————————-

> Ook hier in Nederland is het verboden om DRL's te

> voeren i.c.m stadslicht (parkeerlicht) en/of

> dimlicht.

Oei, dan rijden er heel veel nieuwe Duitse auto's, Audi, Mercedes, Opel enz met foute verlichting.

Deze nieuwe auto's zijn uitgerust met een zg dimfunctie, dus als dimlicht is ingeschakeld blijft de drl branden op halve sterkte.

Ook aftersale drl blijft branden als stadslicht is ingeschakeld, maar gaat uit bij dimlicht.

Nog nooit gehoord bij APK oid dat dit zo niet mocht

• Barrabas

Staat ook duidelijk in de installatiehandleiding van de fabrikant(Ome Phil) dat het samenbranden van al of niet gedimde leds met stads/dimlicht alleen is toegelaten in bvb Zweden.

Vraag me ook steeds af waarom wij een E.E.G. hebben met steeds meer verschillende regeltjes per land.Is dat nu echt zo moeilijk om het simpel te houden.

Ik zou zeggen hoe meer licht hoe beter maar een Kerstboom moet het nu ook niet worden zoals op sommige vrachtwagens.

• bvh079

@Tazteam Wat het is met die gedimde lichten, dat is een DRL/stadslicht combinatie. Zodra je de normale verlichting aanzet, dimmen de LEDS van de DRL en gaan ze verder als stadslicht. Vandaar dat het niet verboden is :)

• HenkM

Klopt, mijn DRL's dimmen ook i.c.m. de andere verlichting. Dit is conform de EEG regels.

Stads- of parkeerverlichting staat hier los van.

• Fredz

Deze draad begon helemaal bovenaan met een bericht van Hans, die verwees naar een persbericht van Philips over de Philips 2.4 LED Daylight Running Lights waarvoor ze samen met Dacia een speciale houder voor de Duster hebben laten ontwikkelen (dood Europlast).

Precies deze set heb ik in het kader van Dacia's Winteractie voor 219 euro bij mijn dealer, Arend Auto in Oss, laten monteren. Het werkt allemaal perfect. De DRL's gaan automatisch aan als je de motor start en schakelen weer uit als je ook de verlichting aanzet of de motor uitzet. Ik heb geen enkele storing op de radio waargenomen.

En wat ook leuk is, is dat het na het uitzetten van de motor, het uitstappen en afsluiten van de auto, kan gebeuren dat de DRL's nog 10-30 seconden blijven branden voordat ze automatisch uitschakelen. Of zou dat door de kou komen?

Overigens is die Winteractie van Dacia nu al lang afgelopen. De prijs van deze set inclusief montage zal nu wat hoger liggen. Ik denk iets van € 260 of zo. Maar ik kan die set van Philips van harte aanbevelen. Vanwege die speciale houders voor in het rooster onder de voorbumper van de Duster, heeft die set wel een speciaal bestelnummer.

• Adriaan

Fred,

Dankzij jouw bericht heb ik die set ook kunnen laten monteren. Ik heb mijn dealer getipt en hij heeft naar jouw dealer in Oss gebeld.

Daarna was het in no time voor elkaar.

Het enige probleem is nu dus die storing.

Als ik het goed begrijp gaan de leds bij jou dus ook uit als je de stadslampen aanzet? Dat vind ik een heel belangrijk punt, want bij mij is dat dus niet zo.

Ik heb de dealer daarover donderdag gebeld en hij stelt dat je wel degelijk de leds tezamen met de stadslampen aan mag hebben, mits daartussen een bepaalde afstand zit, Ik vind dat vaag… Overigens heb ik nog steeds geen eenduidige info gevonden over de exacte regels.

Over 2 weken monteren ze een nieuwe set.