Nagelen Duster 4x4 110 DCI

  • EvertK

    Vanmorgen mijn Duster naar de dealer gebracht om eens te kijken of er iets aan het nagelen gedaan kan worden,

    Ik kreeg te horen dat er een update beschikbaar was voor de motor.

    Die wordt er nu ingezet.

    Afwachten maar.

    Ik kreeg wel spontaan een mooie Renault mee als vervangende auto, omdat het even kon duren totdat de motor voldoende was afgekoeld.

    Wordt vervolgd.

  • adriaan van hoorn

    nagelen???? wat is dat nu weer. Worden Dusters met popnagels dan in elkaar gezet?

  • EvertK

    Nagelen ontstaat bij een diesel als de verbranding van de branstof in de cilinders niet goed plaatsvindt en is te vergelijken met pingelen bij benzinemotoren.

  • EvertK

    Duster net weer opgehaald.

    Na de software-update heb ik tot nu toe geen nagelen meer waar kunnen waarnemen.

  • Avaka

    Morgen toch de koude start even afwachten denk ik.

  • Morris

    Adriaan,

    Nagelen is een verschijnsel wat bij elke dieselmotor voorkomt. Bij de oudere in sterkere mate dan bij nieuwere, deze zijn voorzien van betere inspuittechnieken waardoor ‘nagelen’ verder niet zo naarvoren komt. Maar nagelen doen ze allemaal als de motor nog koud is.

    Nagelen wordt veroorzaakt doordat de motor nog koud is en de verbranding niet gelijkmatig verloopt.

    Ook kan het liggen aan een niet goed afgesteld ontstekingstijdstip. Als deze te vroeg staat afgesteld heeft dit ook nagelen als gevolg. Als hieraan niets gedaan wordt kan dit grote schade aan zuigers, drijfassen en krukas tengevolg hebben.

  • HenkM

    Ook kan het liggen aan een niet goed afgesteld ontstekingstijdstip.

    Was het principe van een diesel niet zelfontbranding. Is bij een diesel dit te regelen? Heeft een moderne diesel een ontsteking?

  • Turbootje

    De dieselmotor is een verhaal apart, maar bestaat ook uit vier slagen, die echter een iets andere werking hebben dan de gewone benzinemotor. De inlaatslag wordt gebruikt om lucht aan te zuigen, de compressieslag druk de lucht heel krachtig samen zodat de temperatuur enorm stijgt. Tijdens de arbeidsslag wordt de dieselolie in de cilinder gespoten, dat door de hoge temperatuur vanzelf ontbrandt. De uitlaatslag voert de verbrandingsgassen vervolgens af. Bij een dieselmotor is dus sprake van een andere manier van verbranding. Bij een benzinemotor regelt de bougie de verbranding, en bij een dieselmotor gebeurt dit automatisch. Het grote voordeel van een dieselmotor is dat het koppel een stuk hoger ligt. Dit betekent dus ook meer vermogen bij een lager toerental. Tegenwoordig hebben verschillende fabrikanten nieuwe formules bedacht waardoor de verschillen niet zo groot meer zijn. Het rendement van een dieselmotor is echter nog steeds hoger dan een benzinemotor.

    Het moment van inspuiting kan dus inderdaad gewijzigd worden.

    Kijk ook even ter illustratie hier:

    http://www.marcovw.nl/Motor/Dieselmotor/dieselmotor.htm

    turbootje :)-D

  • EvertK

    Bij een dieselmotor wordt de brandstof onder hoge druk en zeer fijn verneveld in de hoog samengeperste lucht gespoten. De brandstof ontsteekt hierdoor vanzelf en net iets na het verlaten van de verstuiver. Het juiste moment wordt bepaald door het moment van opening van de verstuiver. Hierin zijn twee technieken te noemen: Common rail systeem en pompverstuiving.

    Kijk ook hier eens:

    http://www.youtube.com/watch?v=d_LahS5T3DM

  • HenkM

    Thanks.