Lage inruil - geen Dacia meer

• Delfosso

Inmiddels is mijn Dacia Sandero 1.2 16v nog net geen drie jaar en heeft de auto 46500 km gereden. De nieuwe Sandero stond in de showroom dus ik naar de dealer voor een proefrit en een offerte.

De nieuwe Sandero rijdt uitstekend en heeft een mooie nieuwe driecilinder motor. Dus ik een offerte laten maken voor een nieuwe Sandero Lauriate met metallic lak. Toen kwam de inruil ze gaven 4800 euro terug, wat me erg tegen viel. Vervolgens bij andere Dacia dealer gevraagd naar de inruil, maar daar viel het nog lager uit namelijk 4300,-

Was volgens de dealer omdat er weinig marge op de auto's zit. Moest ik maar een Clio kopen dan kreeg ik 6400,-. Het voordeel dat je hebt om Dacia te gaan rijden wordt door de dealer gewoon verrekend met je inruil. Zo verkoop je natuurlijk geen auto's meer. Bij Fiat geweest voor de nieuwe Punto 0.9 twinair Easy Blue&Me. Deze auto kost me minder in aanschaf dan de nieuwe Sandero terwijl er veel meer opties op zitten en ook een A-label. Vervolgens is de inruil met 6000,- ook niet verkeerd. Ik vraag me echt af hoe ze die nieuwe Sandero aan de man gaan brengen. Ik heb door de lage inruil helaas afscheid genomen van Dacia.

Hebben meer mensen deze ervaring?

• alex

Wij gingen kijken voor de Lodgy. We hebben nu een Logan MCV. Door de inruilwaarde van onze logan, hebben we besloten om deze maar op te rijden. We laten de lodgy maar zitten.

• Mark L.

Ik heb mijn MCV ingeruild voor een Lodgy, inruilbedrag viel een beetje tegen maar dat weet je als je met Dacia gaat rijden. Het is geen geheim meer dat de dealer weinig marge heeft op een verkoop van een Dacia.

• Morris

Er zijn een paar redenen te noemen waarom er lage inruilprijzen worden gegeven.

Ten eerste zal iedere verkoper zoveel mogelijk winst willen behalen, dit altijd ten koste van de koper. Nu het erg slecht gaat in de autobranch (het laatste kwartaal leden 70% van de NL-dealers verlies) zal het alleen nog maar slechter uit gaan zien voor de dealers en -potentieële koper- van een nieuwe auto.

Ten tweede. Op een goedkopere auto zit minder winstmarge. Ga je met de Sandero naar de Mercedes dealer, dan ga je er absoluut meer voor terug krijgen. Dit heeft twee redenen. Als 1e zien ze graag een merkvreemde klant binnenkomen. en als 2e zit er op een mercedes meer marge. Daarnaast speelt nog mee dat, als je eenmaal in een bepaald merk rijdt, en je voor inruil bij hetzelfde merk binnenkomt, met al een inschatting maakt dat je daarin blijft rijden. Consequentie is dat je dan minder inruil krijgt. Natuurlijk is het ook zo dat als je van de goedkoopste auto van het merk, naar het allerduurste model gaat, er automatisch meer marge overblijft.

Ten derde. Dealers willen altijd 2x winst maken. Zowel op de nieuwe als op de inruilauto. Het resultaat is dat ze de inruiler ook tegen een hoge prijs moeten wegzetten. Dit drijft de prijzen van de occassion verder op, waardoor deze ook langer in de showroom staan en uiteindelijk afgeprijsd als zogenaamd lokkertje weggaat.

Dat de verkoper/dealer hiermee in zijn eigen voet schiet, heeft hij blijkbaar niet door. Beste dealer(s). Wil je de klant binnenhouden, dan is het zaaks je eens achter de oren te krabben, en je eens richting klant op te stellen! Geef een rieéle inruilprijs. Doe je dit niet, dan zal de klant afhaken. Schuif de crisis niet door naar de klant. Hij heeft die niet veroorzaakt!!! Klanten zijn niet dom, zij bepalen of er tot aanschaf wordt overgegaan. Wilt u als dealer -veel- nieuwe auto's verkopen, denk daar dan eens aan. Het is toch ook in uw belang bestaande klanten binen te houden!

• geert

op de meeste auto,s schrijf je drie A vier duizend euro per jaar af de nieuwe sandero lauriate kost 15.400 euro rijklaar de Clio in de zelfde uit voering 21000 euro dus 5.600 euro goed koper als ik beide auto,s naast elkaar zet kies ik voor de sandero

• Morris

Bij de vergelijking van de inruilprijzen, is het beter om uit te gaan van percentages dan van de inruilprijs in euro's. Bij de vergelijking in percentage, kan je de diverse merken en types ten op zichte van elkaar vergelijken. Je komt er dan als snel achter welke de gewilde auto's zijn, en dus inverhouding een goede inruilprijs zullen opleveren.

In onderstaande link de beste en slechtste afschrijvers.

NB. Bij de bepaling van prijzen, wordt altijd uitgegaan van de prijslijst en NIET van de prijs die uiteindelijk betaald is inclusief allerlei pakketten, andere optie's en afleveringskosten. Deze staan vaak veraf van de catalogus prijs voor het betreffende model.

PS. Mijn Duster Laureate was op de rekening 4000 euro duurder dan de catalogusprijs. Dit kan je in niet meenemen in het afschrijvingspercentage, omdat dit verschillend is voor iedere auto.

• Jan de Vries

Van te voren is dat bekend ik koop juist de Dacia en hou de auto zo lang mogelijk zeker 10 jaar

Waarom ruil je in na zo wenig kilometers en aantal jaren in gebruik ?

Koop dan geen Dacia …

• Morris

:)Dat is - bij welk merk dan ook- altijd de beste optie. De eerste jaren schrijf je altijd -percentueel gezien- het meeste af. Met een relatief goedkope auto is dat dan ook nog het minste in Euro's.:)

• Delfosso

geert Schreef:

——————————————————-

> op de meeste auto,s schrijf je drie A vier duizend

> euro per jaar af de nieuwe sandero lauriate kost

> 15.400 euro rijklaar de Clio in de zelfde uit

> voering 21000 euro dus 5.600 euro goed koper als

> ik beide auto,s naast elkaar zet kies ik voor de

> sandero

Klopt zou ik ook hebben gedaan, waar het niet dat Fiat een nieuwe Punto aanbood die veel completer is dan de Lauriate voor minder geld en ook nog eens meer inruil gaf.

Daarnaast blijft ik het vreemd vinden dat de dealer een deel van dat voordeel tussen Dacia en Renault te niet doet door een lagere inruilwaarde. Dan is dat verschil ineens geen 5600 meer.

• Delfosso

Jan de Vries Schreef:

——————————————————-

> Van te voren is dat bekend ik koop juist de Dacia

> en hou de auto zo lang mogelijk zeker 10 jaar

> Waarom ruil je in na zo wenig kilometers en aantal

> jaren in gebruik ?

> Koop dan geen Dacia …

Ben het niet eens wat je zegt. Ik kreeg immers helemaal geen slechte inruil voor mijn auto, alleen bij Dacia-dealers geven ze een baggerprijs. Nog wel bij mijn eigen dealer.