dacia logan mcv 1.6 16v op lpg ervaringen/problemen???

  • harold1

    hoi ik sta op het punt om een dacia logan mcv 1.6 16v op lpg te kopen heeft 90000 km gereden

    kan er iemand mij zijn ervaringen delen over deze auto op gas want ik kom er gebruikt maar weinig tegen

  • Reginald P.

    Hoi Harold,

    Ik zag je bericht al eerder en rijd zelf met een 8-klepper, maar niet op LPG. 1.4 MPI, in dit geval. Ik neem even aan dat je op een 8-klepper doelt (1.6 MPI) en niet op de 16-klepper (1.6 16v), want die laatste is wijd en zijd bekend en in gebruik op LPG. Ik wachtte even af of er ervaringsgebruikers zouden reageren, maar dat is vooralsnog blijkbaar niet zo.

    Deze recente post zegt eigenlijk al genoeg: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/16770105/220000-op-lpg-dacia-logan-sedan-14-mpi-8klepper/

    Verder zou ik zeggen: let bij een 8-klepper op eventuele kleine olielekkages; hoe is het bij de krukas- en nokkenaskeerringen, vooral aan distributiezijde..? Daarnaast is het bij een 8-klepper op LPG volgens mij (maar wie mij verbeteren of aanvullen wil: ga je gang..!) belangrijk dat er een extra koelsysteempje voor de kleppen gemonteerd is, én (en dat is sowieso belangrijk, ook bij 8-kleppers die gewoon op Euro rijden) dat de kleppen tijdig gesteld zijn en blijven. Een 8-klepper die niet of slecht gesteld is loopt - excusez-le-mot - als brokkelige bagger. Goed gesteld en onderhouden zijn het echter zonnetjes, weet ik (ook) uit ervaring.

    Als laatste zou ik even kijken of het een 5- of een 7-zits MCV is, en van wanneer. De 1.6 MPI 7-zitter had in het begin (later zijn de overbrengingsverhoudingen met het oog op emissieverlaging volgens mij bij alle 8-kleppers wat laagtoeriger geworden) een kortere overbrenging dan de 1.4 & 1.6 MPI 5-zitter, en maakte daarmee naar mijn smaak wat veel toeren. Overigens heel persoonlijk of je daar mee leven wil, of dat het je zelfs juist bevalt, bv. wanneer je graag een caravan achter je MCV wil hangen, wat met zo'n kortgespatieerde vroeg-model 1.6 MPI 7-zits prima kan.

    Goed. Zie maar wat je met de info doet..! Veel succes. Ik hoor graag wat het wordt. Groet,

    R.

  • vleutmans

    Inderdaad mijn 1.4 8-klepper heeft een systeempje erbij, genaamd “flashlube” en iedere 15000 laat ik mijn kleppen stellen (=25 euro extra naast normale onderhoudsbeurt kosten) bij de ATU garage in de buurt, die de auto keurig onderhoudt.

  • harold1

    hoi reginald

    bedankt voor de info maar ik ben helemaal nieuw met de dacia en vandaar dat mijn vraag toch gaat over de dacia logan mcv 1.6 16v je melde al dat daar veel over bekend is maar bij mij nog niet vandaar de vraag over dat model auto

    gr harold

  • HenkM

    Harold,

    Ik rij nu de 3e auto met het K4M blok om een simpele reden: volledig LPG-proof.

    Laguna > 200.000 km

    MCV > 55.000 km

    Duster 60.000 km

    Allen zonder problemen.

  • DirkW

    Ha Harold,

    Zoals ik in een ander draadje net schreef: 140.000 probleemloze kilometers net de 16V op lpg and counting….

    Dat je ze weinig te koop ziet staan komt denk ik omdat iedereen ermee door blijft rijden :-)

    Enige extra kosten tot nu toe, buiten het normale onderhoud, is een nieuw stuk uitlaat, maar dat mag eigenlijk ook wel normaal genoemd worden bij deze km stand….

    Dirk

  • harold1

    hoi dirk bedankt voor de info

    gr harold

  • Pilo

    Rij al ruim 5 jaar (190 000 km) een MCV 1.6 16V op LPG en heb geen problemen gehad.

    Geen extra onderhoud. Je merkt niet dat je LPG rijdt (ja, in je portemonnee).

    Hij rijdt nog net zo als 5 jaar geleden.

    Rij er lekker mee door.

  • Ferm

    Hallo Harold,

    Rijd ook een MCV 1.6 16 V op LPG. 148.000 probleemloze kilometers inmiddels en ik hoop er nog veel meer te maken. Wel regelmatig het gasfilter vervangen anders kan je flink op kosten worden gejaagd. Succes met je keuze. Ferm

  • harold1

    hoi reginald

    sins vanmiddag ben ik de trotse bezitter van een dacia logan 1.6-16v laureate lpg3 uit 2010

    nu maar hopen dat ik er een goede koop aan heb gedaan

    volgens de garage zaten er hydraudische kleppen op dus hoeven ze niet te worden afgesteld en er zitten a fabriek geharde klepzittingen op voor lpg

    nog bedankt voor de info

    gr harold