onderhoud beurt en prijzen

• RJPlompen@gmail.com

Vanmorgen mijn Dacia naar van Kerkhof & Visscher te Rotterdam gebracht voor zijn 3e beurt. Onze auto is van 29-07-2009. Net 3 jaar oud geweest dus.

Het 3e jaar is een controlebeurt waarbij ook de vloeistoffen zitten. De All-in Dacia controleservice kost €65,00 en de ruitenwisserblad achter moest vervangen worden.

Al met al was ik dus incl. BTW €82,00 kwijt. Volgende beurt september 2013. Héél netjes allemaal vind ik zelf.

Ik werd er wel op gewezen dat volgend jaar de auto toe is aan een grote beurt én dat de distributieriem en rollen vervangen moeent worden.

Deze 4e beurt gaat dus wel wat in de papieren lopen. Distributieriem + rollen kost ongeveer rond de €400,00 en dan nog de grote beurt.

In elk geval kun je er nu al rekening mee gaan houden. Ik vond het wel zo netjes dat ik hierop geattendeerd werd. ( kunnen we alvast gaan sparen ;) )

Tot op heden heeft onze Dacia geen hoge kosten met zich mee gebracht. Dus vind ik het allemaal wel acceptabel.

Kreeg ook het onderhoudsprogramma mee waaraan je kan zien wanneer er wat moet gebeuren. Handig !

Ron

• Jubbels

Ik laat nooit de wisserbladen vervangen door de dealer. Die zijn veel te duur.

Voor een lagere prijs kun je bij de automaterialenhandel meestal betere (Bosch bv) kopen en dan heb je ook nog flatblades.

Zelfs liggen goede wissers ook vaak bij de Action.

En die distributie, het ligt er maar aan.

Ik weet niet wat voor Dacia je hebt.

Voor de 1.4 en 1.6 MPI motoren dient de distributie vervangen te worden bij een km stand van 90000 of elke vier jaar.

Voor de 1.6 16V motoren (zoals mijn MCV van 2009) geldt een interval van 120000 km of 6 jaar.

Voor de dieseluitvoering zelfs 160000 km of 6 jaar.

Zo staat het in het onderhoudsboekje.

• Avaka

Jubbels Schreef:

——————————————————-

> Voor de 1.6 16V motoren (zoals mijn MCV van 2009) geldt een interval van 120000 km of 6 jaar.

> Zo staat het in het onderhoudsboekje.

Da's toch (dacht ik) 120.000 km of 5 jaar?

• Jubbels

In mijn onderhoudsboekje staat 6 jaar.

Bij aflevering van de auto heb ik ook een blad ontvangen (Detail des entretiens) Vertrouwelijk Dacia.

Hierop staat het chassisnummer van mijn auto, Type KS0M/A443974 Versie K2D16 110E4 en een ongeveer gelijke tabel zoals in het onderhoudsboekje.

Voor het gedeelte distributieriem en aandrijfriem staat:

Distributieriem & rollen (indien aanwezig) km 120000 of 6 jaar.

Aandrijfriem hulporganen en rollen km 120000 of 6 jaar.

ps: heb even op de site van Richard gekeken, daar staat ook het onderhoudsboekje voor een MCV 2007 (phase1)

Hier staat inderdaad 120000/5

Wellicht voor de phase2 gewijzigd naar 6 jaar

• jackmol

En voor een Sandero 1.2 is het dan na 4 jaar of 6jaar om de Distributie riem te vervangen

• DerRudy

Als ik zie dat er tussen de landen om ons heen verschillende onderhoudsintervallen gehanteerd worden voor dezelfde auto,s denk ik dat het juiste antwoord is: controleer je eigen Service-manual of neem contact op met je dealer.

Het is en blijft een vreemde zaak dat er tussen landen onderling verschillende onderhoudsintervallen gehanteerd worden, ik snap dat als er sprake is slechte onderhoudsstaat van de wegen onderling dat er verschillende onderhoudsintervallen gehanteerd worden.

Maar tussen Belgie en Nederland, tja er zijn toch zaken die ik ook niet kan bevatten:S.

• Avaka

Jubbels Schreef:

——————————————————-

> ps: heb even op de site van Richard gekeken, daar

> staat ook het onderhoudsboekje voor een MCV 2007

> (phase1)

> Hier staat inderdaad 120000/5

>

> Wellicht voor de phase2 gewijzigd naar 6 jaar

Dat is toch raar? Het is volgens mij exact dezelfde motor. K4M = K4M

Iemand een verklaring hiervoor? (Dat verschil tussen fase1 en fase2)

• RJPlompen@gmail.com

Voor de 1.4 en 1.6 MPI motoren dient de distributie vervangen te worden bij een km stand van 90000 of elke vier jaar.

Het “Onderhoudsprogramma voor uw auto” bevestigd dit dus ook.

Dit “vertrouwelijk Dacia onderhoudswaarden” blad kreeg ik erbij. Maar ook heb ik even gekeken in het instructie/onderhoudsboekje, daar wordt exact hetzelfde vermeld.

Aangezien onze Dacia volgend jaar september 4 jaar wordt is de distributieriem etc gewoon aan de beurt.

Overigens ging het er bij mij om dat ik door Kerkhof en Visscher (onze dealer) hierop werd gewezen zodat je volgens jaar niet voor verrassingen komt te staan. En dat vind ik gewoon heel netjes.

Ook vertelde de beste man dat er ook klanten zijn die op dat moment besluiten om de auto te verkopen en iets nieuws aanschaffen.

Maar zelf zijn wij dat dus niet van plan.

Ron

• DerRudy

Avaka Schreef:

——————————————————-

> Jubbels Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > ps: heb even op de site van Richard gekeken,

> daar

> > staat ook het onderhoudsboekje voor een MCV

> 2007

> > (phase1)

> > Hier staat inderdaad 120000/5

> >

> > Wellicht voor de phase2 gewijzigd naar 6 jaar

>

> Dat is toch raar? Het is volgens mij exact

> dezelfde motor. K4M = K4M

> Iemand een verklaring hiervoor? (Dat verschil

> tussen fase1 en fase2)

Er zijn ongeveer 5 verschillende types K4M motoren, variërend van 100PK tot 110PK.

Dacia gebruikt twee verschillende types (105PK) maar wat onderhuids de verschillen zijn, dat is mij ook een raadsel.

• Avaka

Durf te wedden dat het geen r##t uitmaakt. Daarbij zit de distributieriem zeer goed afgeschermd achter een dikke beschermende aluminium rand / beschermdeksel.

Ik zal het risico niet nemen hoor, wordt keurig vervangen na 5 jaar maar heb wel mijn twijfels over de daadwerkelijke noodzaak. Zeker als je een rustige rijder bent zoals ik.

Daarmee bedoel ik niet dat ik mijn snelheden niet haal (rijdt gewoon 120 waar dat mag) maar ik trap er ook de ‘ziel’ niet uit.