Bij mij is het 2 streepjes probleem vanzelf opgelost… Raar maar waar ()
@Michel,
Tja het blijft toch Renault techniek he.
Maar in jouw geval (met een LPG installatie) zou ik zeker deze Temperatuur opnemer in de gaten houden.
De meeste LPG installatie maken namelijk gebruik van de deze Temperatuur opnemer (in het blok), bij ca 45 C (temperatuur koelvloeistof) zal de auto automatisch omschakelen van Benzine naar LPG.
En laat twee streepjes nu toevallig de temperatuur zijn van ca 45 C, de normale bedrijfs temperatuur van een auto is ca 90 C (dus 4 streepjes).
In een ver verleden heb ik verschillende LPG installaties ingebouwd en geserviced, vaak merken klanten niet eens dat de auto op Benzine bleef rijden totdat het lampje van de reserve tank (Benzine) ging branden.
Deze opnemers zijn vaak niet erg nauwkeurig als je dan ging doorvragen dan gaf de klant ook wel eens door: Ja ik vond het ook al vreemd dat de wijzer van de temperatuur meter naar links stond, ipv in het midden (Analoge meter).
Nu is het zo dat die Digitale versie (Niet bepaalt een toonbeeld van nauwkeurigheid) die wij op het dashbord hebben zitten helemaal geen andere waarden kennen als de stand Twee streepjes en daarna (als het goed is) Vier streepjes.
Tja ,geef mij maar (daarom) een ouderwetse Analoge meter!.(tu)
Deze opnemer (bij een flinke afwijking) vervangen was (en is) zeker bij LPG installaties een ‘must’ voor een juiste werking.
Die moderne G3 LPG installaties werken namelijk volgens het principe Master/Slave dwz dat de LPG installatie de boordcomputer van de auto volgt (en kan/mag NIET ingrijpen).
Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, ben en blijf toch een techneut….
Mgr.
Ruud
Hoi Ruud,
Mijn lpg schakelt altijd na een minuut in, zelfs toen ik een jaar of wat geleden dit temp IND. Probleem had. Toen heb ik de thermostaat vervangen en dat hielp niet. Na stug doorrijden is het probleem spontaan verdwenen. Ik heb ook nooit gemerkt dat de auto meer brandstof verbruikte….?? Blijft vaag :-)
@Michel,
Ik was ff vergeten dat jij geen Eurogas maar een Vialle LPI installatie gebruikt, die spuit de LPG vloeibaar in dus daar is van een verdamper geen sprake.
Een verdamper heeft namelijk warmte nodig om ‘aan het werk’ te gaan.
Jouw LPI installatie heeft geen Temperatuur schakelmoment, de LPG zit tenslotte ook vloeibaar in de tank.
Dus maw bij gebruik van een verdamper LPG installatie, is de JUISTE werking van deze opnemer van levensbelang.
Dat de auto meer brandstof gaat gebruiken is afhankelijk van de mate van afwijking van deze opnemer, die van Kees zat op 2 streepjes en bleef op twee streepjes.
mgr.
Ruud
Ps
Hoe is het met de klepjes?
Mijn Dacia MPV 16 MPI bouwjaar 2011 is vorig jaar in februari door de dealer, Autohaag Zeeuw te Delft, afgeleverd. Vanaf die tijd heb ik bemerkt dat de tempertuurmeter meestal twee streepjes aangaf, soms 4 streepjes. Ik heb daar weinig aandacht aan geschonken, omdat de auto naar behoren functioneerde en functioneert. Toen ik gisteren na lange tijd weer eens het prikbord bezocht, viel het mij op dat er toch veel daciabezitters met hetzelfde probleem kampen.Ik ben vandaag bij de dealer, Authaag Zeeuw, geweest. Toen ik het probleem vertelde aan de receptionist, gaf hij aan dit niet te herkennen. Toen ik hem wees op het prikbord van de Daciastartpagina, gaf hij aan het bestaan van de startpagina niet te kennen (nu wel). De motor is daarna doorgemeten door een monteur.Deze gaf mij te kennen dat de temperatuur van de motor in orde was. Hij had ook nog met Renault gecommuniceerd over het probeem. Voor het geschetste probleem was geen oplossing voorhanden. Misschien een kinderziekte. Trouwens bij Autohaag Zeeuw was het probleem ook niet bekend. Toen ik hem wees op het bestaan van het prikbord en de daar geschetste oplossingen werd mij gezegd dat ik dan maar met die oplossingen moest komen. Dat ik met de oplossing moet komen, gaat mij een beetje te ver. Ik ben geen techneut. Ik voel mij enigszins bij de neus genomen door de dealer.Uit de berichtgeving heb ik begrepen dat het probleem ook wel eens bij de Sandero optreedt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?