Zoals ik reeds in een eerder topic probeerde aan te geven gaat men in de auto-wereld steeds meer en meer ‘blind varen’ op diagnose apparatuur.
Deze apparatuur ‘luistert niet’ naar de klant maar gaat eigenlijk (in dit geval) uit van twee defecten te weten:
1 De opnemer heeft sluiting.
2 De opnemer is niet zichtbaar, onderbroken signaal.
Dat de opnemer een behoorlijke afwijking heeft tov de werkelijkheid laat zich met deze apparatuur eigenlijk niet goed diagnosticeren.
Dit gedrag zie je meer en meer terug bij de verschillende auto-fabrikanten, Renault gebruikt bv de Clip diagnose apparatuur en deze software stuurt automatisch (via internet) een log-file op naar de importeur (mits er sprake is van een foutcode !!!!).
Bij vermeende garantie-gevallen stelt de importeur : geen data is geen garantie.
Sterker nog gaat de Dealer onderdelen vervangen zonder log-files met foutcodes dan gaat hij deze acties ‘uit eigen zak’ betalen.
Is er sprake van onderdelen van honderden euro,s dan begrijp ik dat men zich ‘vasthoudt’ aan deze log-files, maar een onderdeeltje wat inkoop misschien 15 euro kost en binnen twee minuten is te vervangen dan begin ik me af te vragen is hier nog wel sprake van ‘Simpel boeren verstand’.
Kijk een beetje creatieve geest ‘luistert naar de klant’ maakt een proefritje en constateert met eigen ogen dat de temperatuur-meter op slechts twee streepjes blijft hangen en trekt dan zijn conclusie.
Kijk ik zou zo klaar zijn (maar ja, ik sta misschien nu wel in misdadiger mode): tja wil de importeur data dan krijgt hij zijn data; trekt de connector los van de opnemer voer je diagnose test uit en Voila daar is je data (met garantie op garantie).-D
Mgr.
Ruud