temperatuurmeter

• Willem GD

Avaka,

Ben vandaag bij de dealer geweest. Aan de receptie zat toevallig de monteur, die vorige week de zaak doorgemeten heeft. Heb hem het “lijntje” overhandigd. Hij zou contact nemen met zijn garagechef en daarna weer contact met mij. Hij was in eerste instantie enigszins geirriteerd, omdat ik mededeelde een klacht te hebben. Hij draaide bij nadat ik hem een en ander had verduidelijkt. Wordt vervolgd.

Gr.

Willem GD.

• Zwad

Heb Duster dCi110 4x4.

Km-stand : 6000 km, voornamelijk autosnelweg aan max. 130 km/h.

STEEDS 2 streepjes. Ik heb nog nooit 4 streepjes gezien op digit.thermometer.

Vr.gr.

Zwad

• Avaka

Dank voor de update. Hopelijk gaat je dealer / monteur dit draadje even lezen voordat ie gaat slapen vanavond.

Het lijkt erop dat het goed gaat komen. Ben benieuwd!

• willem

Probeer het eens met de kachel uit, airco aan (lekker in de winter) en flink trekken.

Ik kom ook nooit boven de 2 streepjes met de 4x4 DCi, behalve in de zomer met de kachel uit.

En met de caravan er achter gaat ie ook naar de 4 streepjes, maar nog nooit er boven geweest, zelfs niet met 110 de berg op met de caravan er achter bij 30 graden zon.

• Willem GD

De temperatuurmeter begint nu een bizarre klucht te worden. Een compilatie van de m.i. meest relevante opmerkingen over het probleem heb ik op woensdag 25-1 jl overhandigd aan de monteur van Autohaag Zeeuw vestiging Delfgauw, die op 17-1 de motor heeft doorgemeten.Hij heeft het probleem aan zijn garagechef voorgelegd. Deze heeft de compilatie doorgenomen en kwam tot de conclusie dat er voor het probleem geen eensluidende oplossing werd genoemd. Men wilde wel de thermostaat/sensor vervangen, maar wat als het probleem bleef? De garagechef wist dan niet wie de kosten zou betalen. Als Renault/Dacia Nederland het niet deed, zouden de kosten voor mij zijn. Autohaag Zeeuw zou niet betalen. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan, omdat ik nog in de garantieregeling zit. Ik heb gezegd dat ze de sensor dan maar moesten vervangen, want aan de thermostaat mankeert volgens mij niets. Bij doormeting werd geen defect geconstateerd. De monteur zou wederom met zijn chef overleggen en mij terugbellen. Tot op heden een oorverdovende stilte. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de vestiging Zoetermeer van Autohaag. Daar werd mij medegedeeld dat het probleem niet bekend was. Ook weer vreemd. Mijn zoon is een paar dagen geleden naar die vestiging geweest en heeft een monteur gesproken. Die wist van het probleem. Deze man had het over het opnieuw calibreren van thermostaat en sensor. De man die ik in Zoetermeer aan de lijn had zei me dat ik, gelet op de leeftijd van de auto nog garantie had. Ik moet me dus wenden tot de dealer. Ik overweeg nu een paar brieven te schrijven naar a: de directie van Autohaag Zeeuw b; Renault Dacia /Nederland c De consumentenbond.

Je vraagt je misschien af waarom ik zo hoog van de toren blaas, maar dit is voor mij een principekwestie aan het worden. Het gaat eigenlijk om een “flut” bedrag aan kosten, die volledig binnen de garantie vallen en men weigert gewoon de zaak te onderzoeken cq het defect te verhelpen.

• Avaka

De volgorde die je noemt is goed. Maar je moet eerst nog een formeel gesprek aanvragen met je dealer. Een formeel gesprek is iets anders dan aan de balie staan discussiëren met de werkplaats chef. In dat gesprek geef je aan dat je het niet eens bent met de situatie. Reageert de dealer niet zoals jij verwacht dan stuur je hem een aangetekende brief. In die brief stel je je dealer aansprakelijk en meldt je dat je je wendt tot Dacia Nederland.

• DerRudy

Zoals ik reeds in een eerder topic probeerde aan te geven gaat men in de auto-wereld steeds meer en meer ‘blind varen’ op diagnose apparatuur.

Deze apparatuur ‘luistert niet’ naar de klant maar gaat eigenlijk (in dit geval) uit van twee defecten te weten:

1 De opnemer heeft sluiting.

2 De opnemer is niet zichtbaar, onderbroken signaal.

Dat de opnemer een behoorlijke afwijking heeft tov de werkelijkheid laat zich met deze apparatuur eigenlijk niet goed diagnosticeren.

Dit gedrag zie je meer en meer terug bij de verschillende auto-fabrikanten, Renault gebruikt bv de Clip diagnose apparatuur en deze software stuurt automatisch (via internet) een log-file op naar de importeur (mits er sprake is van een foutcode !!!!).

Bij vermeende garantie-gevallen stelt de importeur : geen data is geen garantie.

Sterker nog gaat de Dealer onderdelen vervangen zonder log-files met foutcodes dan gaat hij deze acties ‘uit eigen zak’ betalen.

Is er sprake van onderdelen van honderden euro,s dan begrijp ik dat men zich ‘vasthoudt’ aan deze log-files, maar een onderdeeltje wat inkoop misschien 15 euro kost en binnen twee minuten is te vervangen dan begin ik me af te vragen is hier nog wel sprake van ‘Simpel boeren verstand’.

Kijk een beetje creatieve geest ‘luistert naar de klant’ maakt een proefritje en constateert met eigen ogen dat de temperatuur-meter op slechts twee streepjes blijft hangen en trekt dan zijn conclusie.

Kijk ik zou zo klaar zijn (maar ja, ik sta misschien nu wel in misdadiger mode): tja wil de importeur data dan krijgt hij zijn data; trekt de connector los van de opnemer voer je diagnose test uit en Voila daar is je data (met garantie op garantie).:)-D

Mgr.

Ruud

• Willem GD

Dat wilde mijn dealer ook. Zonder daar iets tegenover te stellen. M.a.w. kosten voor de klant. Garantie of niet. Ik vind nog steeds dat ik aan de Logan MCV een prima wagen heb. Maar dat de service van Renault/Dacia ver onder de maat is. Wat dat betreft, heb ik spijt van de aankoop.

Willem GD

• DerRudy

Misschien een goed idee om NA de stappen doorlopen te hebben zoals Avaka beschrijft de Bovag in te schakelen.

Zie onderstaande informatie:

BOVAG bemiddelt in geschillen die betrekking hebben op de uitvoering en interpretatie van de BOVAG Garanties, -lesovereenkomst, -huurovereenkomst en -leverings- en betalingsvoorwaarden.

Klanten van bij BOVAG bedrijven kunnen zich wenden tot BOVAG bemiddeling via 0900 269 22 68 (op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur, € 0,35 pm).

U kunt een klacht ook schriftelijk voorleggen; gebruik daarvoor het vragenformulier bemiddeling (pdf). Print een exemplaar voor uw eigen administratie en stuur het volledig ingevulde formulier, eventueel met relevante documenten, zoals kopieën van order/opdrachtbevestiging, koopovereenkomst en/of factuur naar:

BOVAG Bemiddeling

Postbus 1100

3980 DC Bunnik

Of mailt u het vragenformulier met eventuele relevante documenten naar bemiddeling@bovag.nl.

U kunt hier tevens de procedure van klachtenbehandeling downloaden. Indien nodig, kan er een (schade-)expertise en / of technisch onderzoek worden uitgevoerd om de oorzaak van een klacht of probleem te achterhalen. Het geschil kan tevens aan externe experts worden voorgelegd voor een inhoudelijke second opinion.

Kijk uit blijf altijd beleefd, je vangt immers meer vliegen met stroop dan met azijn.

Mgr.

Ruud

• mcvjournaal

Klopt niet, Henk.

Wat Ruud hieronder schrijft is volledig juist !

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/