Beste Dacia liefhebbers,
Ik vind deze discussie leuk en leerzaam! Al heb ik het idee dat hier en daar wat personen op dit prikbord aan broodnijd doen.
hier zitten volgens mij een aantal personen tussen die goedbedoeld verwarring zaaien om hun eigen portemonnee te spekken.
Laten we eerlijk zijn? In deze crisistijd heeft niemand het gemakkelijk.
Als sinds jaar en dag speel ik een beetje met mijn auto's. Ik verwacht geen wonderen, zoals ineens een Porsche of Ferrari op top snelheid of sprint bij kunnen houden!
Met een beetje aanpasen van de standaard onderdelen zijn wel wat winstpakkers te halen. Ik ben degene met het K&N filter in zijn Dacia Duster 4X4 en heb daar zeker geen spijt van. Ook heb een tuning uitgevoerd door Vtune door Huizen en rijdt hier met volle tevredenheid mee. De auto voelt soepeler, maakt minder motorgeluid, brandstofgebruik is lager dan voor tuning. In automatisch vierwiel aandrijving haal in in een gecombineerde ritten, stad en snelweg, met gemak een verbruik van 9,1 liter per 100 kilometer. Met caravan een Hobby 440 SF achter de auto rijdt deze combinatie fantastisch.
Ook een autofabrikant heeft zich aan een aantal spelregels te houden. Emissie eisen, europesche regelgeving en divers andere zaken. Zoals jullie allemaal wel zullen weten zitten er een aantal veilige marges in een motorblok ingebouwd. Als je binnen de spelregels blijft is er niets aan de hand en kun je inderdaad een beetje het vermogen oprekken en spelen binnen de marge. Maar verwacht geen tientallen PK's of dergelijke.
Het lijkt mij logisch dat autofabrikant een papieren luchtfilter in een nieuwe auto plaatst en geen K&N filter en wel om de navolgende reden. De prijs van het voertuig dient laag te zijn voor verkoop van het voertuig! Luchtfilter papier verkoopprijs ongeveer 12.00 euro, daar integen kost een K&N filter ongeveer 65.00 euro en hoeft niet meer vervangen te worden maar gereinigd. Inderdaad kost het reinigen ook geld. De dealer verdiend per beurt waar het papieren luchtfilter vervangen dient te worden centjes aan het nieuwe filter. Dit is hetzelfde principe als bij printer voor bij de computer. Een printer kost bijna niets maar de inktcartidges daarintegen des te meer. Nu zeg ik niet dat de onderdelen bij Dacia goud kosten maar ze kunnen vervangen worden voor andere of betere onderdelen. Ik zie tenslotte ook op diverse forums dat men niet originele onderdelen aanbeveelt omdat deze in prijs geodkoper zijn, zoals inderdaad papieren luchtfilters, ruitenwisserbladen etc. etc. Is dat dan niet gevaarlijk? Of zijn deze niet officiele onderdelen mischien wel beter dan het origineel?
Voor degenen die een beetje verstand van zaken hebben het navolgende.
Een verbrandingsmotor heeft zuurstof nodig! Het liefst koude zuurstof.
- Volledige verbranding en onvolledige verbranding;
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen als CnH2n+2 en CnH2n.
In een verbrandingsmotor worden deze stoffen verbrand, dat wil zeggen dat ze met zuurstof uit de lucht reageren.
Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.
Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig is en de verbranding toch niet stopt (bijvoorbeeld door extreme hitte). Bij onvolledige verbranding zullen atomen uit de brandstof zich verbinden met minder atomen van de oxidator (meestal zuurstof) dan voor dat type atoom mogelijk is. Ook kan het zijn dat de moleculen van de brandstof niet volledig in atomen worden opgesplitst, maar dat brokstukken zich verbinden met atomen van de oxidator of zelfs dat niet. Roet is een voorbeeld van zulke onverbrande brokstukken van de brandstof.
Bij onvolledige verbranding komt minder warmte vrij dan bij volledige verbranding.
Kort samengevat verwacht geen wonderen van alleen een K&N luchtfilter plaatsen.
Voor mij in combinatie met de tuning vindt ik het resultaat, zoals nu de auto loopt en rijdt een hele verbetering! Hij maakt juist minder motorgeluid in het in en exterieur. En echt op het gaspedaal reageert de auto nu echt heel anders. Ik kan dit niet beschrijven dat zou je moeten ervaren.
En voor diegene die bovenstaande nog eens rustig na willen kijken zou ik zeggen kijk eens naar de volgende linken:
Hoezo meer zuurstof:
http://www.knfilters.com/video/AirFlow_Demo_Dutch.htm
Schoonmaken doe je zo en pas na 80.000 kilometers;
http://knluchtfilter.com/KN_Filter_Clean_NL.htm
Overigens ben geen enkel belang om positief te zijn over het een en ander omdat ik daar geen aandelen of dergelijk ergens heb.
Zolang ik al auto rijdt heb ik dit soort dingen vervangen en of aangepast en heb nog nooit schade gereden.
Blijf binnen de marges en verwacht geen wonderen. Wel merk je dat je auto beter of anders zal gaan rijden en of reageren.
Simpel uitgelegd. Voor de mensen onder ons met een aanhangwagen nooit deze overbeladen?
Is de trekhaak van het de auto ooit afgebroken bij overbelading va de aanhangwagen?
Zo ja dan heb je waarschijnlijk de aanhangwagen heel erg overbeladen en ben je over de veiligheidsmarges heen gegaan.
Tune voorzichtig.
Prettige kerstdagen en veel veilige kilometers in 2012 toegewenst.
Ps. heb overigens in mijn Dacia MCV 16 16V de ECO tuning van Yamashi gestoken omdat ik benieuwd ben wat dit aan besparing oplevert.
ECO tuning heb ik overigens nog niet eerder gedaan.