Chiptuning Yamashi

• rgrutter

Hoi Allemaal,

Nu heb ik in de Duster al een PIGGY BACK laten installeren. http://www.vtune.nl/tags/vtune-qpiggybackq-digitale-powerbox http://www.daciamodellen.nl/chip-tuning-dacia-duster/

Dit kastje is speciaal aangepast voor LPG en de Duster heeft meer vermogen en is wat zuiniger geworden.:)-D

Nu loopt de Duster 1 op 10 bij rustig rijden en niet boven de 110km/h komen.

Zou het mogelijk zijn om hier de yamashi bij te plaatsen, en zou je dan nog meer vermogen krijgen, en nog zuiniger lopen?

Een open K&N luchtfilter heb ik ook al geplaatst. Het lawaai neem ik op de koop toe van het open luchtfilter.

Robert

• LED-Lightning

Er staat bij dat het niet geschikt is voor LPG

• Turbootje

Dat maakt toch niks uit, het gaat immers om die hele grote knal tijdens de jaarwisseling!! X(

Een beetje vuurwerk pakket kost ook al gauw iets meer dan de prijs van een yashikamikazie :D

Prettige feestdagen

en voor iedereen een zeer goed en veilig uiteinde met een zeer goed nieuwjaar toegewenst

Turbootje :)-D

• Turbootje

Willem M Schreef:

——————————————————-

> Hoi Turbootje,

>

> Ik heb me inderdaad flink achter de oren gekrabt

> voordat ik er aan begon. Ik heb een rode plek om

> het te bewijzen (:P)

>

> Niet alleen heb ik hier op het forum flink mijn

> licht opgestoken maar ook elders ben ik behoorlijk

> aan het grasduinen geweest naar de voor- en

> nadelen van deze ‘ingreep’. Voor een bedrag van

> rond de 200 euro mag je best wat vooronderzoek

> verrichten vindt ik.

>

> Resultaat: De voorstanders prijzen het apparaatje

> (of vergelijkbare hardware) vanwege de vermeende

> eigenschappen de hemel in terwijl de tegenstanders

> voornamelijk de (eveneens vermeende) minpunten

> naar voren brengen. Als ik een klein turflijstje

> maak kom ik echter op iets meer plusjes dan

> minnetjes en dat - samen met de ervaringen van

> Herke - heeft mij doen besluiten er eentje aan te

> schaffen.

>

> Mijn rijstijl is zonder meer als ‘rustig’ te

> omschrijven en ik ben dus niet van plan van mijn

> Duster een ‘scheurijzer’ te maken. Het rammeltje

> (ander topic) zou door het gebruik van de Yamashi

> juist minder moeten worden in plaats van meer.

>

> Mocht het allemaal een beetje tegenvallen dan mag

> jij hem voor 10 euro onder de winkelwaarde van me

> overnemen (hele grote grijns).

>

> Willem M.

================================================================================================================

Als je alvast € 15,= verwijderingsbijdrage op mijn bankrekening stort en de yashimasi gratis naar mij toe wil zenden, dan zorg ik wel dat het kastje op juiste wijze weer gerecycled kan worden.:D

:)-D

• LED-Lightning

Aan degenen die wellicht zouden willen reageren, onthoud:

• oscar54

Beetje jammer dat sommige forumbezoekers iets nieuws al op voorhand afkraken.

Laten we gewoon afwachten wat er werkelijk gebeurd als je het Yamashi kastje plaatst.

Voor degenen die bang zijn voor motorschade: plaats het kastje niet.

Ik weet nog niet wat ik van het kastje vindt, en wacht dan ook de resultaten af van degenen die wel zo dapper zijn om het kastje te plaatsen. Bepaalde zaken kun je alleen proefondervindelijk uitvinden.

Als niemand nieuwe dingen geprobeerd had, reisden we nu nog met paard en wagen, stoomtram of trekschuit. ;)

Groetjes, Oscar. :D

• HenkM

Deels ben ik het hier wel mee eens. Motorschade roep je over je af als je het blok veelvuldig tegen of over de limiet jaagt. Slim toepassen van (extra) pk's of koppel is niet meer dan normaal gebruik, een niet getuned blok kan door onzorgvuldig gebruik immers ook de nodige extra slijtage of schade oplopen.

Of die Yamashi echt wat oplevert kan (en wil) ik uiteraard niet beoordelen. De nu geleverde 105 pk zijn mij voldoende, een paar %-en meer laten mij koud.

Voor wat ik echt leuk vind heb ik het geld niet over: > 275pk op 4 wielen of > 125 pk op 2 wielen, waarbij de laatste mijn voorkeur heeft (drove it both (:P) , owned the last B)- ).

• Tom

Ik heb redelijk wat ervaring met chiptuning en ik kan niet begrijpen dat iemand zo'n kastje wil installeren in zijn auto. Iedereen heeft het maar over tuning, maar dat is het niet! Tuning is het aanpassen van de kenvelden van de ecu, dit kastje misleidt gewoon de ecu door gegevens van o.a. sensoren te manipuleren waardoor de ecu dan gaat bijregelen. Het effect is dat hij het brandstofmengsel gaat aanpassen waardoor je meer vermogen krijgt. Bij een chiptuning worden juist alle kenvelden aangepast waardoor het reservevermogen (ingebouwd door de constructeur als buffer voor o.a. brandstofkwaliteitsverschilen en betrouwbaarheid) wordt benut op een veilige manier (liefst op een rollenbank door iemand met kennis van zaken en VOOR ELKE AUTO INDIVIDUEEL). Deze kastjes zijn echt als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Als je iets wil, doe het dan (relatief) veilig en laat de ecu OBD tunen door iemand met verstand van zaken.

Ik vergelijk het graag met iemand die last heeft van zijn rug door platvoeten. Die gaat toch ook niet naar de supermarkt om een set universele steunzolen! Nee, dan laat je zooltjes OP MAAT maken om zeker te zijn dat je niet meer kwaad dan goed doet en dat het aangepast is aan jouw specifiek probleem.

Het fabeltje dat ze het in de garage niet zullen zien als er iets misloopt vergeet je ook maar. De ecu slaat alles op wat buiten zijn normale werking valt. Ze zullen dus kunnen zien dat er afwijkende waarden geregistreerd zijn, ze gaan alleen geen tuning kunnen terugvinden. Ze zijn natuurlijk wel niet achterlijk in een garage, als het dus misloopt ga je van goede huize moeten komen om dit goedgepraat te krijgen. Het minste wat er fout loopt (bv verbrande lambdasonde) zit je al snel aan 200 à 250 euro. Tel daar het kastje nog bij en hoe ver zit je dan nog van een deftige tuning af? Ik durf dan nog niet denken aan verbrande kleppen, verstopte egr, beschadigde zuigers, …

• Jack

Beste Dacia liefhebbers,

Ik vind deze discussie leuk en leerzaam! Al heb ik het idee dat hier en daar wat personen op dit prikbord aan broodnijd doen.

hier zitten volgens mij een aantal personen tussen die goedbedoeld verwarring zaaien om hun eigen portemonnee te spekken.

Laten we eerlijk zijn? In deze crisistijd heeft niemand het gemakkelijk.

Als sinds jaar en dag speel ik een beetje met mijn auto's. Ik verwacht geen wonderen, zoals ineens een Porsche of Ferrari op top snelheid of sprint bij kunnen houden!

Met een beetje aanpasen van de standaard onderdelen zijn wel wat winstpakkers te halen. Ik ben degene met het K&N filter in zijn Dacia Duster 4X4 en heb daar zeker geen spijt van. Ook heb een tuning uitgevoerd door Vtune door Huizen en rijdt hier met volle tevredenheid mee. De auto voelt soepeler, maakt minder motorgeluid, brandstofgebruik is lager dan voor tuning. In automatisch vierwiel aandrijving haal in in een gecombineerde ritten, stad en snelweg, met gemak een verbruik van 9,1 liter per 100 kilometer. Met caravan een Hobby 440 SF achter de auto rijdt deze combinatie fantastisch.

Ook een autofabrikant heeft zich aan een aantal spelregels te houden. Emissie eisen, europesche regelgeving en divers andere zaken. Zoals jullie allemaal wel zullen weten zitten er een aantal veilige marges in een motorblok ingebouwd. Als je binnen de spelregels blijft is er niets aan de hand en kun je inderdaad een beetje het vermogen oprekken en spelen binnen de marge. Maar verwacht geen tientallen PK's of dergelijke.

Het lijkt mij logisch dat autofabrikant een papieren luchtfilter in een nieuwe auto plaatst en geen K&N filter en wel om de navolgende reden. De prijs van het voertuig dient laag te zijn voor verkoop van het voertuig! Luchtfilter papier verkoopprijs ongeveer 12.00 euro, daar integen kost een K&N filter ongeveer 65.00 euro en hoeft niet meer vervangen te worden maar gereinigd. Inderdaad kost het reinigen ook geld. De dealer verdiend per beurt waar het papieren luchtfilter vervangen dient te worden centjes aan het nieuwe filter. Dit is hetzelfde principe als bij printer voor bij de computer. Een printer kost bijna niets maar de inktcartidges daarintegen des te meer. Nu zeg ik niet dat de onderdelen bij Dacia goud kosten maar ze kunnen vervangen worden voor andere of betere onderdelen. Ik zie tenslotte ook op diverse forums dat men niet originele onderdelen aanbeveelt omdat deze in prijs geodkoper zijn, zoals inderdaad papieren luchtfilters, ruitenwisserbladen etc. etc. Is dat dan niet gevaarlijk? Of zijn deze niet officiele onderdelen mischien wel beter dan het origineel?

Voor degenen die een beetje verstand van zaken hebben het navolgende.

Een verbrandingsmotor heeft zuurstof nodig! Het liefst koude zuurstof.

- Volledige verbranding en onvolledige verbranding;

Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen als CnH2n+2 en CnH2n.

In een verbrandingsmotor worden deze stoffen verbrand, dat wil zeggen dat ze met zuurstof uit de lucht reageren.

Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.

Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig is en de verbranding toch niet stopt (bijvoorbeeld door extreme hitte). Bij onvolledige verbranding zullen atomen uit de brandstof zich verbinden met minder atomen van de oxidator (meestal zuurstof) dan voor dat type atoom mogelijk is. Ook kan het zijn dat de moleculen van de brandstof niet volledig in atomen worden opgesplitst, maar dat brokstukken zich verbinden met atomen van de oxidator of zelfs dat niet. Roet is een voorbeeld van zulke onverbrande brokstukken van de brandstof.

Bij onvolledige verbranding komt minder warmte vrij dan bij volledige verbranding.

Kort samengevat verwacht geen wonderen van alleen een K&N luchtfilter plaatsen.

Voor mij in combinatie met de tuning vindt ik het resultaat, zoals nu de auto loopt en rijdt een hele verbetering! Hij maakt juist minder motorgeluid in het in en exterieur. En echt op het gaspedaal reageert de auto nu echt heel anders. Ik kan dit niet beschrijven dat zou je moeten ervaren.

En voor diegene die bovenstaande nog eens rustig na willen kijken zou ik zeggen kijk eens naar de volgende linken:

Hoezo meer zuurstof:

http://www.knfilters.com/video/AirFlow_Demo_Dutch.htm

Schoonmaken doe je zo en pas na 80.000 kilometers;

http://knluchtfilter.com/KN_Filter_Clean_NL.htm

Overigens ben geen enkel belang om positief te zijn over het een en ander omdat ik daar geen aandelen of dergelijk ergens heb.

Zolang ik al auto rijdt heb ik dit soort dingen vervangen en of aangepast en heb nog nooit schade gereden.

Blijf binnen de marges en verwacht geen wonderen. Wel merk je dat je auto beter of anders zal gaan rijden en of reageren.

Simpel uitgelegd. Voor de mensen onder ons met een aanhangwagen nooit deze overbeladen?

Is de trekhaak van het de auto ooit afgebroken bij overbelading va de aanhangwagen?

Zo ja dan heb je waarschijnlijk de aanhangwagen heel erg overbeladen en ben je over de veiligheidsmarges heen gegaan.

Tune voorzichtig.

Prettige kerstdagen en veel veilige kilometers in 2012 toegewenst.

Ps. heb overigens in mijn Dacia MCV 16 16V de ECO tuning van Yamashi gestoken omdat ik benieuwd ben wat dit aan besparing oplevert.

ECO tuning heb ik overigens nog niet eerder gedaan.

• Luc

Jack Schreef:

——————————————————-

> Ps. heb overigens in mijn Dacia MCV 16 16V de ECO

> tuning van Yamashi gestoken omdat ik benieuwd ben

> wat dit aan besparing oplevert.

> ECO tuning heb ik overigens nog niet eerder

> gedaan.

En wat is daar het resultaat van Jack ? Meer power en minder verbruik ? Is het voelbaar ? Want ik ben nog altijd niet over de streep getrokken en zit nog vol twijfel over de aanschaf .

Grts Luc